Aktualności

Kontakt

AURUS Niepubliczna Szkoła Podstawowa
ul. Poleczki 7

02-822 Warszawa

e-mail: szkola@aurus.edu.pl

e-mail: sekretariat@aurus.edu.pl

Tel. (22) 641 57 22
kom. 515 142 781



Szkolny Program Profilaktyki

dla klas I-III

Niepublicznej Szkoły Podstawowej AURUS

Szkoła i klasa w życiu dziecka i rodzica

Zadania objęte programem

WDRAŻANIE DO ŻYCIA W SZKOLE I W KLASIE (środowisko ucznia)

Sposoby realizacji programu

  • zapoznanie się z normami i zasadami obowiązującymi w klasie
  • zwracanie uwagi na konieczność przestrzegania zasad grzeczności wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i koleżanek
  • zachęcanie do zwracania uwagi na drugą osobę, udzielania jej pomocy
  • zachęcanie do proszenia o pomoc, gdy tego potrzebujemy
  • kształtowanie pozytywnych relacji między uczniami
  • uczenie akceptacji i tolerancji
  • uczenie reagowania na zjawiska przemocy
  • angażowanie do współorganizowania uroczystości szkolnych

Formy realizacji programu

  • rozmowy, pogadanki z wychowawcami
  • indywidualne rozmowy z uczniami
  • ustalanie oraz spisywanie regulaminu klasy
  • zajęcia grupowe, integracyjne
  • odgrywanie scenek improwizowanych
  • udział w apelach szkolnych, koncertach, konkursach i przedstawieniach
  • spotkanie z przedstawicielem policji do spraw nieletnich

Osoby odpowiedzialne

  • dyrektor
  • nauczyciele
  • wychowawcy klas
  • psycholog
  • pedagog

Termin realizacji programu

cały rok szkolny

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • przestrzegają ustalonych norm i zasad oraz regulaminu klasowego
  • grzecznie i kulturalnie zachowują się wobec nauczycieli, pracowników szkoły oraz kolegów i koleżanek
  • przestrzegają zasad grzeczności, zwracając uwagę na drugiego człowieka, służą pomocą
  • potrafią poprosić o pomoc, gdy jej potrzebują
  • pomagają czynnie w organizacji uroczystości szkolnych, apeli

Zadania objęte programem

ZACHĘCANIE DO ZNAJOMOŚCI PRAWA SZKOLNEGO ORAZ ZASAD PRZESTRZEGANIA GO (zadanie to jest propagowane zarówno wśród uczniów, jak i ich rodziców, prawnych opiekunów)

Sposoby realizacji programu

Uczniowie:

  • zapoznanie uczniów ze szkolnymi dokumentami (regulamin szkoły, regulamin zachowania się uczniów podczas przerw, wewnątrzszkolnych system oceniania, konsekwencje niewłaściwych zachowań, system wzmocnień, program wychowawczy)

Rodzice:

  • zapoznanie rodziców ze szkolnymi dokumentami (status szkoły, program wychowawczy, wewnątrzszkolny system oceniania, zasady odbioru dzieci ze szkoły, zasady przebywania rodziców na terenie szkoły

Formy realizacji programu

Uczniowie:

  • rozmowy, pogadanki z wychowawcami
  • analiza regulaminu szkoły, zachowania się podczas przerw, wewnątrzszkolnego systemu oceniania
  • rozmowy na temat systemu wzmocnień

Rodzice:

  • rozmowy
  • dyskusje

Osoby odpowiedzialne

Uczniowie:

  • wychowawcy klas

Rodzice:

  • wychowawcy klas
  • rodzice

Termin realizacji programu

Uczniowie:

początek roku szkolnego (wrzesień)

Rodzice:

początek roku szkolnego (wrzesień, podczas pierwszego zebrania z rodzicami)

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • znają najistotniejsze dla siebie dokumenty szkolne
  • wiedza jak należy zachowywać się podczas przerw
  • znają konsekwencje wynikające z niewłaściwych zachowań
  • wiedzą na czym polega system wzmocnień
  • wiedzą, co zawiera program wychowawczy szkoły

Rodzice:

  • znają organizację szkoły, statut szkoły

 

Uczniowie a zdrowy styl życia

Zadania objęte programem

POPULARYZOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

Sposoby realizacji programu

  • organizacja zajęć z lekarzem pediatrą i pielęgniarką szkolną na temat: Higiena w życiu każdego człowieka
  • organizacja zajęć z lekarzem stomatologiem na temat: Zdrowe i piękne zęby
  • zwracanie uwagi na codzienną toaletę uczniów, mycie zębów, ubieranie się odpowiednio do pogody, prawidłowe odżywianie się oraz skutki, jakie niesie za sobą niewłaściwe odżywianie
  • rozwijanie aktywności ruchowej
  • stwarzanie warunków sprzyjających zabawom ruchowym
  • ukazywanie, dających zadowolenie, możliwości spędzania wolnego czasu

Formy realizacji programu

  • pogadanki
  • dyskusje kierowane przez nauczycieli
  • lekcje zintegrowane
  • organizowanie przerw śródlekcyjnych uwzględniających ćwiczenia ruchowe
  • spotkania tematyczne dla uczniów i rodziców
  • spotkania z pielęgniarką szkolna i lekarzem pediatra i stomatologiem
  • warsztaty z uczniami
  • konkursy i zawody sportowe
  • konkursy plastyczne dotyczące zdrowia

Osoby odpowiedzialne

  • lekarz pediatra i lekarz stomatolog
  • pielęgniarka szkolna
  • nauczyciele
  • wychowawcy
  • nauczyciele wychowania fizycznego
  • nauczyciele plastyki

Termin realizacji programu

cały rok szkolny

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • przestrzegają zasad codziennej higieny
  • dbają o zęby
  • przestrzegają zasad właściwego ubioru
  • prawidłowo się odżywiają, zwracając uwagę na to, co jedzą
  • wiedzą, że ruch to zdrowie (chętnie uczestniczą w zajęciach gimnastycznych, doskonalą sprawność ruchowa)

Zadania objęte programem

PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ

Sposoby realizacji programu

  • kształtowanie umiejętności świadomego dokonywania wyborów
  • zapobieganie kontaktom z alkoholem, papierosami i narkotykami (zapoznanie ze szkodliwością używek)
  • przestrzeganie przed samodzielnym sięganiem po leki

Formy realizacji programu

  • rozmowy
  • pogadanki
  • lekcje wychowawcze
  • zajęcia tematyczne
  • filmy edukacyjne
  • prezentacje
  • pogadanki dla rodziców

Osoby odpowiedzialne

  • dyrektor
  • wychowawcy klas
  • psycholog szkolny
  • rodzice uczniów

Termin realizacji programu

cały rok szkolny

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • wiedza i zdaja sobie sprawę ze szkodliwego wpływu na organizm papierosów, alkoholu, narkotyków
  • uczeń potrafi zachować się asertywnie w sytuacji, gdy kolega namawia go do popełnienia niewłaściwego czynu
  • uczeń wie, że nie może samodzielnie, bez kontroli osób dorosłych sięgać po jakiekolwiek leki
  • uczeń wie, że z każdym problemem może zwrócić się do osób dorosłych pracujących w szkole (dyrektor, wychowawca, psycholog, pedagog)
  • uczeń wie, że o każdej zauważonej nieprawidłowości powinien poinformować osoby dorosłe (rodzice, wychowawcy, psycholog, pedagog)

Rodzice:

  • wiedzą, jakie są i jak rozpoznać objawy uzależnień

Zadania objęte programem

POSZERZENIE WIEDZY NA TEMAT ZAGROZOŻEŃ WYNIKAJĄCYCH Z NIEWŁAŚCIWEGO KORZYSTANIA Z MEDIÓW, KOMPUTERA

Sposoby realizacji programu

  • uświadomienie dzieciom zagrożeń na jakie mogą być narażone podczas niewłaściwego korzystania z komputera (Internet) oraz mediów ( telewizja)

Formy realizacji programu

  •  prezentacje multimedialne
  • pogadanki
  • dyskusje
  • indywidualne rozmowy
  • koła komputerowe
  • drama

Osoby odpowiedzialne

  • wychowawcy klas
  • nauczyciele
  • pedagog
  • psycholog
  • straż miejska

Termin realizacji programu

cały rok szkolny

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • wiedza, jakie zagrożenia czyhają na nich podczas niewłaściwego korzystania mediów elektronicznych

Rodzice:

  •  są świadomi tego, jakie treści są oglądane przez ich dzieci, jakie strony internetowe odwiedzane, mają nad tym kontrolę

 

Bezpieczeństwo uczniów

Zadania objęte programem

WZMOCNIENIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA UCZNIÓW I ICH RODZICÓW

Sposoby realizacji programu

  • zwracanie uwagi na konieczność przestrzegania przez dzieci i ich rodziców obowiązujących w szkole dokumentów (zasad odbioru dzieci ze szkoły, świetlicy szkolnej, zasad przebywania rodziców na terenie szkoły, regulaminu zachowania się uczniów podczas przerw)

Formy realizacji programu

  • rozmowy z uczniami i ich rodzicami
  • obserwacje
  • pokazy

Osoby odpowiedzialne

  • dyrektor szkoły
  • wszyscy nauczyciele
  • rodzice

Termin realizacji programu

cały rok szkolny

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie oraz Rodzice:

  • starają się przestrzegać i zwracać uwagę na obowiązujące w szkole dokumenty (stosują się do zasad odbioru dzieci ze szkoły i świetlicy, przestrzegają zasad obowiązujących podczas poruszania się po terenie szkoły – zarówno  w czasie zajęć, jak i przerw

Zadania objęte programem

DIAGNOZA POZIOMU BEZPIECZEŃSTWA W SZKOLE

Sposoby realizacji programu

  • zwracanie uwagi na poziom bezpieczeństwa podczas przerwy
  • nauka oceny sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu

Formy realizacji programu

  • rozmowy z uczniami i ich rodzicami

Osoby odpowiedzialne

  • dyrektor
  • wychowawcy klas

Termin realizacji programu

cały rok szkolny

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • wiedzą, jak należy zachowywać się podczas przerw lekcyjnych
  • są w stanie określić czy obserwowane zachowania są pozytywne czy nie

Zadania objęte programem

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI DBANIA O WŁASNE BEZPIECZEŃSTWO W DRODZE DO SZKOŁY I ZE SZKOŁY ORAZ TERENIE SZKOŁY

Sposoby realizacji programu

  • poznanie i wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się po szkole oraz na drodze
  • stosowanie regulaminu dotyczącego bezpieczeństwa podczas przerw
  • zapoznanie z numerami alarmowymi (Pogotowie, Straż, Policja)
  • zapoznanie uczniów z drogą ewakuacyjną szkoły
  • nauka udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i drobnych urazach
  • uczenie reagowania na zjawiska przemocy oraz agresji
  • zachęcanie do szukania pomocy u osób dorosłych

Formy realizacji programu

  • pogadanki
  • rozmowy
  • spotkania z policjantem
  • lekcje w terenie
  • udział w wycieczkach pieszych
  • zajęcia grupowe
  • stosowanie metod aktywizujących (drama, wystawa, pokaz)
  • prowadzenie zajęć integracyjno – poznawczych
  • gry i zabawy przeciwko agresji
  • spotkania z psychologiem i pedagogiem
  • spotkania informacyjno – dyskusyjne z rodzicami

Osoby odpowiedzialne

  •  nauczyciele
  • wychowawcy klas
  • rodzice
  • policjant
  • pielęgniarka
  • lekarz

Termin realizacji programu

  • w trakcie roku szkolnego
  • w czasie zajęć dydaktycznych (zgodnie z planem pracy szkoły) poświęconych poruszanym zasadom

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • znają zasady bezpiecznego poruszania się po szkole oraz bezpiecznego spędzania w niej czasu
  • znają podstawowe zasady ruchu drogowego i pieszego
  • znają znaki drogowe
  • stosują się do regulaminu szkoły dotyczącego bezpieczeństwa podczas przerw szkolnych
  • znają numery alarmowe
  • znają zasady udzielania pierwszej pomocy
  • informują dorosłych w razie zauważonych nieprawidłowości (zjawiska przemocy oraz agresji)

 

Pomoc uczniowska

Zadania objęte programem

WDRAŻANIE DO BRANIA UDZIAŁU W AKCJACH CHARYTATYWNYCH

Sposoby realizacji programu

  • wyrabianie nawyków niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, dzielenia się
  • pobudzanie wrażliwości uczniów
  • uświadomienie istoty pomagania
  • kształtowanie pozytywnych cech

Formy realizacji programu

  • udział w akcjach charytatywnych: Góra Grosza, WOŚP,
  • zbieranie nakrętek plastikowych
  • świąteczna zbiórka książek i zabawek dla domu dziecka
  • jesienna zbiórka karmy dla zwierząt
  • organizowanie kiermaszy (okolicznościowych)
  • udział w akcji Sprzątanie Świata
  • koła zainteresowań
  • zajęcia pozalekcyjne
  • konkursy

Osoby odpowiedzialne

  •  dyrektor
  • wychowawcy klas
  • pedagog
  • psycholog
  • nauczyciel plastyki

Termin realizacji programu

cały rok szkolny (w zależności od organizacji)

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • reagują
  • są otwarci na potrzeby kolegów i koleżanek, a także innych ludzi
  • uczą się bezinteresownie pomagać drugiemu człowiekowi
  • uczą się nieść pomoc zwierzętom
  • czynnie i chętnie uczestniczą w organizowanych na terenie szkoły atrakcjach

Zadania objęte programem

TOLERANCJA WZGLĘDEM DRUGIEGO CZŁOWIEKA

Sposoby realizacji programu

  • kształtowanie prawidłowej postawy wobec innych osób
  • poszanowanie drugiego człowieka i jego odmienności (uczenie akceptacji i tolerancji)
  • aktywizowanie uczniów do niesienia pomocy

Formy realizacji programu

  • rozmowy z uczniami
  • obserwacja uczniów
  • drama
  • pogadanki

Osoby odpowiedzialne

  • wychowawcy klas
  • pedagog
  • psycholog

Termin realizacji programu

cały rok szkolny (w zależności od potrzeby)

Planowane osiągnięcia uczniów

Uczniowie:

  • szanują poglądy, zachowania i cechy innych ludzi
  • szanują ludzi niepełnosprawnych
  • szanują ludzi pochodzących z różnych krajów i kultur
Copyright © Aurus.pl